ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
موافقت با خروج نام اکثریت افراد ونهادها از فهرست تحریم ها
عراقچی: توافق براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود
گروه سیاسی/ دیپلماتهای ایرانی و کشورهای 4+1 در حالی شامگاه شنبه و بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، وین را به مقصد کشورهای خود ترک کردند که بهنظر میرسد از مسیر کند اما درست مذاکرات رضایت دارند. آنها قرار است روز جمعه یک بار دیگر گفتوگوهای احیای برجام را در وین از سر بگیرند تا قبل از پایان تفاهم 3 ماهه ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی و عملیاتی شدن کاهش برخی تعهدات دیگر برجامی از سوی ایران، به توافق برسند. تا حال حاضر و در چند دور گفتوگوی طرفها سه کارگروه برای بررسی چگونگی حذف تحریمها، چگونگی بازگشت ایران به انجام تعهدات برجامی و چگونگی ترتیبات و اقدامات عملی ایران و امریکا تشکیل شده و کارگروهها نیز در جلسه روز شنبه گزارشهای خود را مطرح کردند. رئیس هیأت ایرانی معتقد است که مذاکرات با طرفین درباره برجام روند رو به جلو دارد. سید عباس عراقچی بعد از نشست شنبه در گفتوگو با خبرگزاری صداو سیما گفت: با توجه به ورود به نگارش متن در برخی حوزهها، طبیعتاً کمی روند کند شده است، با وجود این روند رو به جلوست. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امریکاییها گفتهاند بخشهایی ازتحریمها را لغو خواهند کرد و آیا ایران این موضع را قبول دارد، اظهار کرد: اگر دو طرف مواضع یکدیگر را قبول داشتند که نیازی به مذاکره نبود. مذاکره در خصوص همین اختلاف نظرهایی است که وجود دارد.معاون وزیر خارجه با بیان اینکه این قدر مذاکره میکنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواستههای ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود، تصریح کرد:اگر تأمین شود، توافق خواهد بود و اگر تأمین نشود طبیعی است که توافقی هم در کار نیست.
عراقچی ادامه داد: تحریمهایی که موضوعی و بخشی هستند مثل تحریم بخش انرژی ایران، تحریم صنعت خودرو، مالی، بانکی، بیمهای و بنادر، براساس توافقهایی که تا الان صورت گرفته است این تحریمها باید برداشته شود و توافق در مورد آنها وجود دارد. در کنار این برخی از اشخاص، افراد و نهادها نیز بهصورت خاص مورد تحریم واقع شدهاند که لیست بلند بالایی است. مذاکرات در مورد این لیست هنوز ادامه دارد. اکثر آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریمها خارج شوند ولی دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در این فهرست حضور دارند و مذاکره برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.
وی افزود: میتوانم بگویم که الان مباحث به یک پختگی رسیده است. در مباحث مورد اختلاف و در بخشهایی که مشترک هستیم و توافق در مورد آنها وجود دارد. یک مقداری بحثها پختگی پیدا کرده است و یک مقدار روشنتر شده است.
در واقع الان فاصلهها دقیقتر شده و اختلافها روشنتر شده است. رئیس هیأت ایرانی گفت: در مباحث مسائل هستهای و تحریمها نکات ریز فنی داریم. جزئیاتی داریم که باید در مورد آنها بحث و بررسی دقیق صورت بگیرد. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف وجود دارد و نقاط اختلاف الان روشنتر شده است. وی ادامه داد: در برخی از حوزهها الان وارد نگارش متن شدهایم و این جایی است که اتفاقاً کار خیلی آهسته صورت میگیرد به این علت که کار روی متن دقت خود را میخواهد. با توجه به اینکه در مورد برخی از موضوعات کماکان اختلاف وجود دارد لذا کار به آهستگی پیش میرود در عین حال روند رو بهجلو است گرچه آهسته است. اگرچه ما هنوز نمیتوانیم پیشبینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی میتوانیم به توافق برسیم ولی شکل توافق قطعاً براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در این نیست.
مورا: پیشرفت متوسطی حاصل شده است
انریکه مورا، جانشین مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که ریاست هیأت اروپایی را عهده دار است پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در توئیتی نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته گفتوگوها در وین را به پایان رساندند. پیشرفتهای متوسطی حاصل شد اما جزئیات بیشتر، پیچیدگیهای بیشتری را نیز بههمراه دارد. ما برای ادامه کارها هفته آینده گردهم میآییم».
این اظهار نظرهای دیپلماتیک دیپلماتها از نتایج مذاکرات در حالی است که برخی رسانهها پیشبینی کردهاند که توافق مورد رضایت طرفها در وین محقق خواهد شد. چنانکه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «فقط چند قدم دیگر تا پایان تحریمهای ایران باقی مانده است.»
در حالی که پیشتر سفیر رژیم صهیونیستی در امریکا گفته بود که برگشت دولت بایدن به برجام حتمی شده است، روزنامه هاآرتص هم نوشته که نهادهای سیاسی و نظامی اسرائیل پیشبینی میکنند تصمیم امریکا برای بازگشت به برجام جدی است و بزودی به برجام باز میگردند.
بنابراین این کشوردرحال تهیه لیست خواستههای امنیتی خود از امریکا بعد از بازگشت به توافق برجام است و به رایزنی با مقامات امریکایی در مورد توافق ایران و بازگشت امریکا به این توافق ادامه میدهد.
روزنامه تایمز اسرائیل هم نوشته بود که امریکا میخواهد تا ۱۵ ماه مه(دو هفته دیگر) تمام تحریمهایی را که دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده بود ، بردارد.
کرونا و ظهور دولت بهداشت و معاینه
محمدرضا مرادی طادی
دکترای علوم سیاسی
بسیـــــــــــــــــــــاری از تــــــــاریخ نگاران اندیشه و فلسفه سیاسی بر این باورند که عموماً و غالباً تئوریهای سیاسی در واکنشی به مســــــــــائل و پروبلماتیکهای زمانه خودشان تولید و تدوین پیدا میکنند. بنابراین هرگونه درکی از نظامهای اندیشه و پارادایمهای فکر نیازمند فهم زمینه و زمانه تکوین آنها است. از همین رو، اینگونه رویکردها را تفسیرهای مبتنی بر زمینه یا زمینهگرا (contextual) مینامند. برای نمونه، درگیری فراگیر نیروهای داخلی در انگلستان و جنگ و شاه کشی و تنش بین جناحهای سیاسی مسألهای بود که در لویاتان هابز صورتبندی مفهومی خود را بازیافت: یک ماشین مصنوعی عظیم، خدایی میرا، که مانع از رجعت جامعه به آشوب وضع طبیعی میشود.
حال میتوان پرسشِ «این فکرِ سیاسی در واکنش به کدام مسأله زمانهاش عرضه شده است؟» را وارونه کرد و پرسید «این مسأله میتواند مُوجد چگونه اندیشه سیاسی یا اجتماعی خاصی باشد؟» یکی از این گونه مسائل معاصر ما که بیتردید در اکنون و آینده میتواند برانگیزاننده ذهن اندیشمندان باشد و حتماً پاسخهای تئوریک متفاوتی را تولید خواهد کرد، همهگیری بیماری کرونا است که مسأله نسبت میان «بیماری» و «امرِ حکمرانی» را در پیشگاه متفکران میگشاید.
البته باید گفت که این موضوع بیسابقه نیست و برخی از دولت پژوهان تاریخچه تکوین دولت را با پدیده بیماریهای همهگیری مانند طاعون و وبا پیوند زدهاند و بر این باورند که قابله دولت مدرن نه جنگ بلکه بیماری بوده است. برای نمونه، آلبرتو توسکانو، در مقالهای درخشان، در بازخوانی آرای فلاسفه غربی در نسبت با دولت مدرن، نشان داده است تاریخنگاری که در اندیشه فوکو سه نسبت میان بیماری و سیاست وجود دارد که متمرکز بر جنون، جذام و طاعون است. اما این گذار «از سیاست جذام به سیاست طاعون» است که منجر به شکلگیری دولت مدرن میشود؛ چرا که سیاست جذام مبتنی بر «حبس بزرگ» است ولی سیاست طاعون «تربیت درست» (مراقبت و تنبیه، ص247) را میطلبد که چیزی نیست جز انضباط تن و تکنولوژیهای مراقبتی که ریزانگارانه و به انحای مختلف بر بدن اعمال میشوند تا آن را کنترل کند: «نگهبانان باید همواره در انتهای خیابانها حاضر میبودند، بازرسان محلات و مناطق باید دومرتبه در روز به نحوی وظیفه بازرسی خود را انجام میدادند که هیچ چیزی از آنچه در شهر رخ میدهد نتواند از چشمشان دور بماند. و هر چیزی که به این شکل مشاهده میشد میبایست بهطور دائمی از طریق این قسم معاینه بصری و همچنین با رونویسی از تمام اطلاعات به دست آمده در دفاتر بزرگ ثبت شود. در اینجا نه با حذف، که با قرنطینه سروکار داریم. مسأله نه دورکردن، بلکه برعکس مقررکردن، تثبیت و مشخص کردن مکان فرد، تعیین جایگاه، تعریف چگونگی حضورداشتن و نظارت بر این حضور است. نه طرد، بلکه ادغام. متوجه هستید که مسأله نوعی تقسیمبندی کلی بین دو نوع، یا دو گروه از جمعیت مردم هم نیست: آن که پاک است و آن که ناپاک، آن که جذام دارد و آن که ندارد. برعکسِ [سیاست جذام در مورد طاعون]، با نوعی تفاوتهای ریز بین افراد بیمار و غیربیمار سروکار داریم، تفاوتهایی که پیوسته تحتنظر قرار دارند. مسأله فردیتبخشی است و متعاقباً تقسیم و تقسیمِ مجدد قدرت که تا ریزدانه فردیت امتداد مییابد.»
تاریخ تکوین دولت مدرن در ایران نیز که اغلب با توجه به تحولات نظامی نگاشته شده است (برای نمونه: تاریخنگاری سیدجواد طباطبایی که شکست ایران از روسیه را عامل ایجاد یک ترومای روحی-روانی بهنام «وهن بزرگ» میداند که منجر به شکلگیری بحران در ناخودآگاه ملی ما و آغاز تکانههای پیشامشروطه شده است) میتواند در نسبت میان بیماری و تکوین حکمرانی بازخوانی شود. امیرارسلان افخمی، در کتاب تحسین شده «شیوع مدرن: امپریالیسم و سلامت عمومی در ایران عصر وبا» با همین روش شناسی کوشیده است نگاهی متفاوت به تاریخ دولت در ایران معاصر داشته باشد.
کتاب از یک سو نسبت شیوع بیماری و ساختاریابی نهاد دولت را بررسی میکند و از سویی دیگر نشان میدهد که چگونه در میانه همین بلایای طبیعی امپریالیسم بریتانیا و روسیه اغلب به اِعمال اقتدار بر ایستگاههای قرنطینه و مداخلات بهداشتی تحمیلی میپرداختند؛ فعالیتهایی که به پیشبرد اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی آنها در منطقه منتهی میشد اما به قیمت از دست رفتن سلامت عمومی ایرانیان.
توجه به مؤلفه برسازنده بیماری در تاریخ تحولات تکوین دولت مدرن، محمد توکلی طرقی را بر آن داشته است تا از «تجدد بهداشتی» سخن بگوید. پژوهشهای توکلی نشان داده است که گفتمان مشروطیت و نگرش آن به ایران و تاریخ، شباهت بسیاری به تشریح و درمان پزشکی دارد و مفاهیمی چون «بحران»، «انقلاب» و «اختناق» در اصل مفاهیم عاریتی از علم پزشکی بـودهاند. یعنی آن که «تاریخ مفهومی (conceptual history)» عصر مشروطه را لاجرم باید با عطف توجه به تحولات طبی نگاشت و نه آن که صرفاً تختهبند پیش انگارههای سیاسی بود.
چگونگی پزشکیشدن گفتمان سیاسی و «تشریح [یا آناتومی] تاریخ» توجه این محقق را به اشاعه بیماریهای مسری در آستانه انقلاب مشروطیت جلب کرده است. به باور توکلی طرقی، تجدد دولتی در دوره قاجار در اصل کوششی برای پیشگیری از بـیماریهای مـسری همچون وبا بوده است که در واگیری و کشتن، تبعیضی بین خاص و عام و شاه و گدا قائل نمیشده است. از آن جهت که در آن دوره «عفونت هوا» را علت اصلی بیماریهایی همچون وبا میپنداشتهاند، دولت مجبور شده که به جاروبی معابر و گـردآوری خـاکروبه، ساختن مستراحهای عمومی و پرکردن گودها و خندقها بپردازد که در فصل بارندگی به گنداب تبدیل میشدهاند. بدینسان رفع عفونت هوا شکلگیری «نظام جدید»ی را در پی داشته که به «تعمیم دولت» و توسعه و بهسازی حریم عمومی و پیشبرد «منافع عامه» و «حفظ الصـحه عـمومی» انجامیده است و تبعات ساختاری – همچون تکوین دولت مدرن – و مفهومی – همچون مفاهیم بحران و اختناق – را با خودش همراه داشته است.
حال وقتی نگاهمان را از تاریخ سپری شده بر میداریم و به اکنون و آینده میاندازیم، از شباهت میان پدیدارها نه تنها در شگفت میشویم بلکه وسوسه بر اینکه باید منتظر ظهور ساختارهایی باشیم که بایستی دائماً نسبت به «سلامت و بهداشت» شهروندان نظارت و معاینه داشته باشند و آنها را کنترل کنند.
کرونا تالی نحس بیماریهایی همچون طاعون و وبا است و شاید طلیعهدار بیماریهای دیگری که از پی دخالتهای فاجعهبار بشریت در نظام طبیعت در انتظار آدمی باشد. همهگیری کرونا نشان داد که نسبت دقیق و معناداری میان سلامت و حکمرانی نیک (good governance) وجود دارد و نه تنها سازوکارهای دخالت و نظارت و معاینه در نهایت میتواند منجر به شکلگیری رویهها و قواعدی شود که بیش از پیش به زندگی شهروندان انضباط میدهد بلکه خودِ این اجبار و تحمیل نیز فی نفسه میتواند تبدیل به خواستی عمومی و مطالبهای همگانی شود، کما اینکه در همین دوره کرونا بسیاری از گروههای اجتماعی در جوامع مختلف از اینکه چرا دولتها اقدام به اِعمال تام و تمام قرنطینه سراسری نمیکنند گلایهمند بودند. یعنی در واقع برای «حق سلامت» خواهان منع و تحدید «حق آزادی تردد» بودند که میتواند در ساحت نظری یک پارادوکس باشد.
بدیهی است که نسبت میان حکمرانی خوب و بیماریای مانند کرونا اگر در یک بعد ناظر بر کنترل و قرنطینه باشد (کاهش دامنه شیوع بیماری)، در بعدی دیگر ناظر بر مطالبه درمان نیز هست و دولت را در برابر مطالبات مرتبط با نظام درمانی قرار میدهد که اصلیترین آنها تولید و تأمین «واکسن» است. پس میتوان گفت که «واکسن» اکنون در تقاطع بردارهای متعددی همچون تکوین دولت، حکمرانی نیک، تعارض حقها، مطالبات اجتماعی، کنترل و انضباط قرار گرفته است و منظومهای از دلالتها را با خود حمل میکند.
از همین رو هیچ بعید نیست که در انتخابات پیش رو، واکسن یکی از جدیترین بازیگرهای جغرافیای منازعهای باشد که ریشه در تاریخِ نسبت میان بیماری و دولت دارد. اما، چه اینگونه باشد و چه نباشد، یقیناً نسبتی غیرقابل انکار میان بیماری و دولت وجود دارد که ما را بر آن میدارد نه تنها تاریخچه تکوین دولت را به مثابه یک «ساختار بهداشتی» مورد مطالعه قرار دهیم بلکه انتظار داشته باشیم در آینده نیز «سلامت» یکی از اصلیترین رانههای تکوین و تحول دولتها باشد.
تکذیب ادعایی در باره متهمان هواپیمای اوکراینی
یـــــــــــــک مقام آگاه در سازمان قضایی نیروهای مسلح «ادعاهای مطرح شده درباره صدور قرار منع تعقیب برای متهمان اصلی پرونده هواپیمای اوکراینی» را تکذیب کرد.
به گزارش ایسنا، این مقام آگاه تصریح کرد: همانگونه که قبلاً اشاره شد برای ۱۰ نفر از متهمان این پرونده به دلیل قصور و سهل انگاری، قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است. وی خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از ارسال پرونده به دادگاه، کار مطالعه پرونده توسط قاضی رسیدگی کننده آغاز و برای فراهم ساختن مقدمات تشکیل دادگاه با حضور اولیای دم و وکلای آنان جلسات متعددی برگزار شده است.
پرداخت ۱۰۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای کاهش آثار کرونا در سال 99
در جلسه دیروز هیأت دولت که به ریاست حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شد، سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی از عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹ و عملکرد اقتصاد در این زمینه را به هیأت وزیران ارایه داد. به گزارش ایرنا، براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، در سال گذشته ۹۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی تخصیص یافته و همچنین با هدف کاهش آثار کرونا بر معیشت اقشار ضعیف، مبلغ ۱۰۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به اقشار مختلف جامعه پرداخت شده است.علی رغم پیشبینیهای منفی از رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹، محاسبات نشان میدهد که رشد اقتصادی کشور در این مدت مثبت بوده است. در این گزارش همچنین عملکرد وزارتخانههای نفت، راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز مورد بررسی قرار گرفت.در ادامه جلسه، وزیر آموزش و پرورش به مناسبت دوازدهم اردیبهشت و روز معلم، از اقدامات این وزارتخانه و فعالیتهای مدیران مدارس و معلمان در دوران شیوع کرونا و ممنوعیت آموزش حضوری، گزارشی به هیأت وزیران ارایه کرد. اعضای دولت همچنین ضمن گرامیداشت روز کارگر، از زحمات این قشر زحمتکش نیز قدردانی کردند.هیأت وزیران در ادامه با هدف فراهم نمودن امکان استفاده از اعتبارات مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ برای خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی، با اصلاح مصوبه های مربوط به نحوه واگذاری اعتبارات مذکور موافقت کرد.همچنین با تصویب دولت، مبلغ ۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه ای به منظور جلوگیری از نشت و نفوذ آفت کش های شیمیایی پرخطر و امحاء سموم شیمیایی خطرناک موجود در انبارهای ۱۹ استان کشور و جلوگیری از ایجاد آلودگی آب و خاک و منابع زیرزمینی و بروز خطرات احتمالی به وزارت جهادکشاورزی (سازمان حفظ نباتات کشور) اختصاص یافت.
هیأت وزیران همچنین با اختصاص مبلغ ۷۰ میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایهای به سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اصفهان، برای اجرای پروژههای پیشگیرانه و کنترل سیلاب به منظور مدیریت خطرپذیری و کاهش خسارات وارده به بخش کشاورزی بر اثر وقوع مخاطرات طبیعی و نیز اجرای طرح مرمت و بازسازی ۶۰ رشته قنات در شهرستان های برخوار، شاهین شهر و میمه در این استان موافقت کرد.
دهقان: هیچ مذاکرهای بدون تأیید رهبری انجام نشده است
سردارحسین دهقان مشاور رهبر معظم انقلاب تأکید کرد که هیچ مذاکرهای بدون تأیید رهبری انجام نشده است. سردار دهقان در بخشی از گفتوگوی مفصل خود با ایلنا درباره مذاکره یا رابطه با غرب گفت: آیا تاکنون مذاکرهای بدون تأیید رهبری انجام شده است؟ آیا مذاکرهای بدون حمایت رهبری ادامه پیدا کرده است؟ آیا امروز در بدترین شرایطی که ترسیم میشود، رهبری مخالفتی با مذاکره دارند؟ پاسخ همه این سؤالها خیر است.
وی افزود: اما بهنظر من رهبری برای مذاکرات اصولی را قائل هستند که اگر این اصول رعایت شود حتماً مخالفتی با مذاکره ندارند و بلکه خودشان نیز آغازکننده خواهند بود. اگر خاطرتان باشد یکبار رهبری فرمودند اگر من منفعتی در این ارتباط ببینم، خودم پیشگام مذاکره خواهم شد. ایشان تاکنون منع مذاکره نکردهاند. اما آنچه از نظر ایشان اصل است، شامل این موارد میشود؛ اول: موضوع مذاکره چیست؟، دوم: طرف مذاکره کیست؟ و سوم: هدف از مذاکره چه میخواهد باشد. به گفته دهقان، اگر موضوع روشن نباشد، طرف مذاکره تعریف نداشته باشد و بعد نتیجه هم روشن نباشد که به دنبال چه چیزی هستیم، خب مذاکره برای مذاکره اساساً معنیدار است؟ ما وقت اضافه نداریم تا در مذاکره تلف کنیم. لذا اگر ما خیلی شفاف این سه اصل را روشن کنیم و پاسخ آن سه سؤال مشخص باشد، حتماً مذاکره میکنیم.
دیگه چه خبر
دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در سطح سفیران
خبر اول اینکه، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با پرداختن به روابط اخیر ایران و عربستان سعودی ادعایی از طرف برخی مقامات ناشناس ایرانی و عراقی را مطرح کرد که طبق آن مذاکرات جدیدی در ماه مه میان دو کشور انجام خواهد شد. به گزارش ایسنا، در ادامه این گزارش آمده است: در این مذاکرت که اولین بار توسط فایننشال تایمز گزارش شد، مقامات ارشد امنیتی ایرانی و سعودی حضور داشتهاند و مشاور دولت ایران گفت که مذاکرات با حضور خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات عربستان، سعید ایروانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شده است. به ادعای این روزنامه، این مقامات گفتند که دو کشور موافقت کردهاند مذاکرات در ماه مه در بغداد و احتمالاً میان سفیران این کشورها ادامه پیدا کند. نیویورک تایمز ادامه داد: وقتی از دولت سعودی در اینباره پرسیده شد، بیانیهای منتشر کرده و گفت «از هر فرصتی برای پیشبرد صلح و ثبات در منطقه» استفاده میکند، در صورتی که ایران «حسن نیت نشان دهد» و «فعالیتهای بدخواهانهاش را کاهش دهد». این گزارش میافزاید: هریک از دو کشور احتمالاً درخواستهای بزرگی از طرف دیگر خواهد داشت. مقامات و تحلیلگران ایرانی گفتهاند که ایران میخواهد موضوع مناقشه یمن را حل کند و اطمینان یابد حوثیها نقشی در تقسیم قدرت در دولت یمن دارند. ایران همچنین از عربستان سعودی میخواهد از کارزار فشار آوردن در راستای خارج کردن نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه دست بردارد و لابی کردن برای تحریمها علیه ایران را متوقف کند و روابط با اسرائیل را مانند دیگر کشورهای عربی عادیسازی نکند.
ادعای توافق تبادل زندانی بین ایران و امریکا
خبر دیگر اینکه، یک مقام مسئول ایرانی در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: امریکا چهار ایرانی بازداشت شده در امریکا را آزاد خواهد کرد .به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایران هم در مقابل چهار تبعه امریکایی متهم به جاسوسی برای این کشور را آزاد خواهد کرد.این مقام مسئول ایرانی افزود: امریکا هفت میلیارد دلار از داراییهای توقیف شده ایران را نیز آزاد میکند. موضوع تبادل نازنین زاغری بین ایران و انگلیس در ازای ۴۰۰ میلیون پوند نیز قطعی شده است.
«ند پرایس » سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اما نوشت:« اخبار تبادل زندانیان با ایران صحت ندارند.»
درخواست انگلیس برای آزادی نازنین زاغری
شنیدیم که، وزیر امورخارجه انگلیس با ادعای اینکه از نظر او نازنین زاغری بهطور غیرقانونی در ایران زندانی شده است، خواستار آزادی او شد. بهگزارش ایسنا، دومینیک راب، در گفتوگو با شبکه بی.بی.سی درباره نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی که در ایران در حبس به سر میبرد، اظهاراتی مداخله جویانه مطرح کرد و خواستار آزادی او شد. راب در این مصاحبه مدعی شد که از نظر او و طبق قوانین بینالمللی، زاغری بهصورت غیرقانونی زندانی شده است و ایرانیها آشکارا ملزم به آزادی او هستند. وی در ادامه ادعاهای بیاساس و مداخله جویانه خود، نسبت به نحوه رفتار با نازنین زاغری انتقاد کرد و آن را مصداق شکنجه خواند که توسط ایران یا دستکم بخشی از نظام ایران شده است و آنها از او برای اعمال فشار بر بریتانیا استفاده میکنند. وزیر امورخارجه انگلیس همچنین درباره بدهی لندن به ایران، به مذاکرات هستهای که در حال حاضر با ایران در حال انجام است و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور اشاره کرد و گفت: این در واقع چیزی نیست که در حال حاضر مانع ما میشود، بلکه مسأله گسترده تری است. انگلیس پذیرفته که بهدلیل قرارداد فروش تانکهای چیفتن به ایران بدهکار است اما ظاهراً به خاطر تحریمهای امریکا با محدودیتهایی برای پرداخت این بدهی مواجه است.
محدودیت برای پخش زنده برنامههای رئیس جمهوری
دست آخر اینکه، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهوری از تصمیم عجیب سازمان صدا و سیما در کاهش پخش زنده سخنرانیهای رئیس جمهوری با تصمیم ستاد انتخابات این سازمان خبر داد. علیرضا معزی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «روحانی در روز کارگر و روز معلم، به گفتوگو با نمایندگان این دو قشر معزز مینشست، اما سخنان امسال او در دیدار با معلمان و کارگران با تصمیم ستاد انتخابات صداوسیما و ایجاد محدودیت پخش زنده رئیسجمهوری به سه جلسه در هفته (ستاد کرونا، هیأت دولت و پنجشنبههای افتتاح)، روی آنتن نرفت.» شنبه ۳۱ فروردین امسال نیز رسانه ملی از پخش زنده سخنرانی رئیسجمهوری در نشست با فعالان سیاسی به مناسبت ماه مبارک رمضان سر باز زده بود.
معرفی نامزدهای جبهه اصلاحات
متکی: لاریجانی در لیست گزینههای شورای وحدت اصولگرایان نیست
گروه سیاسی/ محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری در صدر فهرست گزینههای اصلاحطلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ایستادند.
روز گذشته آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران فهرست اسامی 14 گزینه معرفی شده از سوی احزاب عضو این نهاد اجماع ساز را اعلام کرد. چهرههایی که بر اساس آییننامه نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان دستکم از سوی 10 عضو مجمع عمومی این نهاد معرفی و حمایت شدهاند. سهم زنان از این فهرست حضور زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی است. به گزارش ایرنا، در این فهرست ظریف با 37 پیشنهاد، جهانگیری با 35 پیشنهاد و مصطفی تاجزاده با پیشنهاد شدن از سوی 32 عضو در صدر قرار دارند. 11 چهره پیشنهادی دیگر به ترتیب نزولی تعداد پیشنهادهایی که داشتهاند عبارتند از: مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، عباس آخوندی و صادق خرازی. به گفته سخنگوی جبهه اصلاحات ایران از میان چهرههای حاضر در این فهرست کسانی که یک سوم آرای اعضای مجمع ملی را کسب کرده باشند، از 13 تا ۱۸ اردیبهشت فرصت دارند تا با حضور در مجمع ملی جبهه اصلاحات برنامههای خود را برای اعضای مجمع ارائه دهند تا در نهایت اعضای جبهه اصلاحات درباره این افراد رأیگیری کرده و کاندیداهای نهایی اصلاحطلبان برای انتخابات ریاست جمهوری را انتخاب کنند. با وجود این به نظر میرسد با همین دست فرمان احتمال انتخاب ظریف در میان کاندیداهای نهایی بسیار قوی است. علاوه بر اینکه حضور ظریف در رتبه نخست اقبال احزاب و فعالان اصلاحطلب گرچه موضعگیریهای او هنوز نشانی از وارد شدنش به عرصه رقابت ندارد اما حجم قابل توجه تخریبهایی را که علیه او وجود داشته و به بهانه انتشار فایل صوتی گفتوگوی او اوج گرفت بیش از پیش توجیه کرد. دیروز همچنین دو نامزد جدید دیگر رسماً حضورشان در صحنه انتخابات ریاست جمهوری 1400 را اعلام کردند. صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم و سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی و فرمانده اسبق بسیج.
فرمانده اسبق بسیج درباره حضور نظامیان در انتخابات گفت: «مقام معظم رهبری یکبار فرمودند که پاسداران انقلاب بیشتر نیروی انقلاب هستند تا اینکه نظامی باشند؛ مدتی است که این شبهه مطرح شده و پاسداران از ابتدای انقلاب به خاطر دفاع مقدس در این عرصه حضور یافتند و شغل نظامیگری را از ابتدا نداشتند و بنده خودم دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف هستم.» او در بیانیه اعلام کاندیداتوریاش هم تأکید کرد که برای کمک به انسجام نیروهای انقلاب در انتخابات به میدان آمده است.
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هم در بخشی از گفتوگوی خود با مهر درباره اینکه برخیها گفتند گزینه نهایی این شورا علی لاریجانی خواهد بود، با تکذیب این ادعا گفت: نام علی لاریجانی در لیست گزینههای بیش از ۱۰ نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نخواهد بود. در تمام شش ماه گذشته که شورای وحدت در اینجا [جامعه روحانیت مبارز] جلساتی داشته است، در مورد کاندیدایی که آقایان میخواهند به ما تحمیل کنند، یک بار هم صحبت نکردهایم و حتی اسم او بیان نشده است.
روز گذشته آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران فهرست اسامی 14 گزینه معرفی شده از سوی احزاب عضو این نهاد اجماع ساز را اعلام کرد. چهرههایی که بر اساس آییننامه نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان دستکم از سوی 10 عضو مجمع عمومی این نهاد معرفی و حمایت شدهاند. سهم زنان از این فهرست حضور زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی است. به گزارش ایرنا، در این فهرست ظریف با 37 پیشنهاد، جهانگیری با 35 پیشنهاد و مصطفی تاجزاده با پیشنهاد شدن از سوی 32 عضو در صدر قرار دارند. 11 چهره پیشنهادی دیگر به ترتیب نزولی تعداد پیشنهادهایی که داشتهاند عبارتند از: مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، عباس آخوندی و صادق خرازی. به گفته سخنگوی جبهه اصلاحات ایران از میان چهرههای حاضر در این فهرست کسانی که یک سوم آرای اعضای مجمع ملی را کسب کرده باشند، از 13 تا ۱۸ اردیبهشت فرصت دارند تا با حضور در مجمع ملی جبهه اصلاحات برنامههای خود را برای اعضای مجمع ارائه دهند تا در نهایت اعضای جبهه اصلاحات درباره این افراد رأیگیری کرده و کاندیداهای نهایی اصلاحطلبان برای انتخابات ریاست جمهوری را انتخاب کنند. با وجود این به نظر میرسد با همین دست فرمان احتمال انتخاب ظریف در میان کاندیداهای نهایی بسیار قوی است. علاوه بر اینکه حضور ظریف در رتبه نخست اقبال احزاب و فعالان اصلاحطلب گرچه موضعگیریهای او هنوز نشانی از وارد شدنش به عرصه رقابت ندارد اما حجم قابل توجه تخریبهایی را که علیه او وجود داشته و به بهانه انتشار فایل صوتی گفتوگوی او اوج گرفت بیش از پیش توجیه کرد. دیروز همچنین دو نامزد جدید دیگر رسماً حضورشان در صحنه انتخابات ریاست جمهوری 1400 را اعلام کردند. صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم و سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی و فرمانده اسبق بسیج.
فرمانده اسبق بسیج درباره حضور نظامیان در انتخابات گفت: «مقام معظم رهبری یکبار فرمودند که پاسداران انقلاب بیشتر نیروی انقلاب هستند تا اینکه نظامی باشند؛ مدتی است که این شبهه مطرح شده و پاسداران از ابتدای انقلاب به خاطر دفاع مقدس در این عرصه حضور یافتند و شغل نظامیگری را از ابتدا نداشتند و بنده خودم دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف هستم.» او در بیانیه اعلام کاندیداتوریاش هم تأکید کرد که برای کمک به انسجام نیروهای انقلاب در انتخابات به میدان آمده است.
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هم در بخشی از گفتوگوی خود با مهر درباره اینکه برخیها گفتند گزینه نهایی این شورا علی لاریجانی خواهد بود، با تکذیب این ادعا گفت: نام علی لاریجانی در لیست گزینههای بیش از ۱۰ نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نخواهد بود. در تمام شش ماه گذشته که شورای وحدت در اینجا [جامعه روحانیت مبارز] جلساتی داشته است، در مورد کاندیدایی که آقایان میخواهند به ما تحمیل کنند، یک بار هم صحبت نکردهایم و حتی اسم او بیان نشده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
عراقچی: توافق براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود
-
کرونا و ظهور دولت بهداشت و معاینه
-
تکذیب ادعایی در باره متهمان هواپیمای اوکراینی
-
پرداخت ۱۰۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای کاهش آثار کرونا در سال 99
-
دهقان: هیچ مذاکرهای بدون تأیید رهبری انجام نشده است
-
دیگه چه خبر
-
معرفی نامزدهای جبهه اصلاحات
اخبارایران آنلاین